maanantai 16. maaliskuuta 2015
Perillä Beirutissa
sunnuntai 8. maaliskuuta 2015
Tunnelmia ennen matkaa
sunnuntai 26. tammikuuta 2014
Koreografioinnin ABC ja D
Oletko aina halunnut tehdä tanssikoreografian?
Kokosin muinaisia neuvoja vieläkin muinaisimmilta tanssiajoiltani - katso pois. Listassa ei ole todellakaan kaikki ja joistain voi joku kokeneempi olla eri mieltä joistain, mutta nämä ovat omia näkemyksiäni ja oppimiani asioita jotka olen kokenut hyödyllisiksi. :)
1)Tarina ja tunne
Mikä tarinan tai tunnetilan haluat välittää katsojalle? Millaisia ajatuksia haluat herättää koreografiallasi? Millaisella liikkeellä tuot sen esiin? Miten musiikkisi toimii yhteistyössä tanssin kanssa? Onko teoksessa juoni? Mieti koreografiallesi lähtökohdat ennen muuta - kirjoita ne vaikkapa ylös että ne pysyvät mielessä halki tekoprosessin. Mitä haluat katsojan tietävän teoksesta?
2) Taso
Mieti liikutko alhaalla, keskitasossa, ylhäällä vai ilmassa? Kuinka paljon liikut eri tasoilla, ovatko vaihdot äkkinäisiä vai sulavia, palveleeko muutos koreografian juonta? Tasonvaihtelut kiinnittävät katsojan huomion - onko se oleellista tässä kohdassa koreografiaa? Miten suhteutat teoksesi tilaan - keskitytkö tiettyyn paikkaan vai liikutatko teosta tilassa? Mikä on teoksen lähtökohta (lattialla, edessä, nurkassa..?)
3) Liikelaatu
Kulmikas, pyöreä, jäntevä, pehmeä, kuminen, hidas, nopea, tiputus, lento. Eri sanoja löytyy lukemattomasti, tärkeämpää kuin termi on ajatuksen uhraaminen tälle hyvin oleelliselle perusasialle. Millaisia liikelaatuja teoksestasi löytyy? Keskitytkö tiettyyn dynamiikkaan vai haetko liikelaadun vaihteluita? Kuinka ne sopivat musiikin tyyliin?
4)Lauseitus
Kuten musiikki tai hyvä kirja - myös koreografia koostuu parhaimmillaan fraaseista ja kappaleista välimerkkeineen kaikkineen. Mieti kunkin lauseen alkupiste, loppu ja kaikki siitä väliltä tarkkaan. Lauseituksen rikkominen voi toimia tehokeinoja kirjallisuuden tyylikikkailujen tapaan, mutta sen tulee olla harkittua. Mieti teoksellesi selkeä alku, keskikohta ja loppu.
5)Suunta
Mieti lavaa kokonaisuutena mielessäsi. Mihin suuntaan haluat liikkeen jatkuvan seuraavaksi, mihin haluat katsojan silmän ohjautuvan. Koreografia on katsojan kanssa leikittelyä ja suunta on tehokas työväline - haluatko yllättävyyttä, sulavuutta, muotoja (liikkeellisiä sommitelmia? tilallisia sommitelmia?), diagonaaleja, keskustelua tanssijoiden välillä, huomion kiinnittämistä yksityiskohtiin?
5) Ajoitus
Useamman kuin yhden tanssijan teoksissa mieti ajoitusta tarkkaan. Käytätkö unisonoa, kaanonia, suunnanvaihdoksia, ryhmän/ryhmien ja/tai yksilön eriaikaisuutta, improvisaatiota? Pysähtyvätkö muut jossain kohdassa, kuka liikkuu minne missäkin vaiheessa? Poistuuko osa tanssijoista lavalta välillä? Miten katsojan silmä liikkuu teoksen edetessä?
6) Valot
Valot ohjailevat katsojan katsetta liikkeen nopeuden, tason ja suunnan tapaan - mieti tarkkaan mitä haluat korostaa teoksessasi ja mihin suuntaan haluat valojen liikkuvan. Värit tuovat tunnelmaa ja toimivat tehokeinoina - spotti keskittää huomion voimakkaasti yhteen pisteeseen. Kiinnitä huomiota erityisesti sisääntuloihin, taustaan ja valon kattavuuteen (mistä suunnasta? kuinka paljon? minkä sävyistä? kuinka kauan?).
7) Puvut ja lavastus
Puvut ja mahdollinen rekvisiitta voivat toimia inspiraation lähteenä ja muodostavat lopullisen kokonaisuuden tiiviiksi ja yhtenäiseksi. Pysähdyksessäkin katsoja huomaa puvut - haluatko sen olevan huomaamaton vai korostavan jotain? Usein lastentansseissa käytetään hyvinkin räiskyviä ja erikoisia pukuja viemään huomio itse tanssin mahdollisilta epätarkkuuksilta. Haluatko yhtenäistää tanssijoita vai korostaa erilaisuuksia? Mikäli tuot lavalle rekvisittaa, käytä sitä.
8) Muut elementit
Käytätkö muita elementtejä teoksessasi, esimerkiksi puhetta, laulua, videota, musiikinvaihteluja, elävää musiikkia? Miten elementit tukevat teoksesi lähtökohtia?
Kannattaa muistaa myös hillittömän hauska ja usein yllättävän paikkaansapitävä video nykytanssikoreografioinnin liikemateriaalin perusteista:
http://www.tastefullyoffensive.com/2013/12/how-to-contemporary-dance.html
sunnuntai 29. syyskuuta 2013
Akuutti tenttikauhu ja muita häiriöitä
8) "kortiko-striato-talamo-kortikaalisten yhteyksien häiriötä" (pakko-oireiset häiriöt, että minkä?)
9) "Ambitendenssi: potilas "jumiutuu" päättämättömään liikkeeseen, esimerkiksi ojentaa kättään kättelyä varten ja samalla sanoo "Älkää kätelkö minua. En halua, että kättelette minua.""
10) "Tiedot elimellisoireisten häiriöiden epidemiologiasta ja kulusta ovat vähäisiä. Kovin paljon ei ole tutkimuksia niiden hoidostakaan. Luotettavaan näyttöön perustuvia tutkimuksia ei käytännössä ole juuri lainkaan" (tämä luku herätti luottamukseni)
// Oikeastihan tämä kirja on siis hyvin mielenkiintoinen ja asiapitoinen ammattiteos psykiatriasta. Vielä jos sen kerkeäisi lukemaan ennen h-hetkeä..
torstai 19. syyskuuta 2013
Improvisoikaa!
Syksyn improkausi on vihdoinkin lähtenyt käyntiin ja ensimmäinen keikkapäiväkin on jo tiedossa! Sukkien pyörimistä jaloissa ei voi estää.
Jos toisin ei mainita, kaikissa määritellään ensin paikka ja/tai määreitä kohtaukselle ennen aloittamista ja kohtaus viedään lopuksi johonkin suhteellisen järkevään loppuratkaisuun.
1)Tulkkaus
2)Riimisaippuasarja
Kaikkien näyttelijöiden vuorosanojen täytyy sointua toisiinsa loppusoinnuilla ts. rimmata. Rimmata saa itsensä tai toisen kanssa: myös samaan riimiä saa rimmata useampia kertoja. Suhteellisen haastava, mutta erittäin hauska harjoitus.
3)Musikaali
6)Kuiskaaja
Näyttelijä saa milloin tahansa kesken vuorosanansa napsuttaa sormiaan, jolloin joku yleisöstä huutaa sanan mikä täytyy integroida omaan sanomiseensa luontevasti. Toimii myös etukäteen kirjoitetuilla paperilapuilla.
7)Jäätyminen
Kaksi näyttelijää alkaa tehdä kohtausta: muut odottavat vieressä. Missä tahansa ajanhetkessä kuka tahansa katsojista saa huutaa stop! ja vaihtaa paikkaa jonkun näyttelevän kanssa - tarkoituksenaan viedä kohtaus joillekin uusille urille.
8)Roolinvaihto
Tehdään kohtausta, missä tahansa vaiheessa yleisö tai avustava näyttelijä saa määrätä ketkä tahansa näyttelijät vaihtamaan rooleja kesken kohtauksen.
9)Pikakelaus
Tehdään ensin kohtaus määritteillä, minkä jälkeen tehdään sama kohtaus uudelleen ja uudelleen aina vain nopeammin.
10)Sadunkertoja
Valitaan aihe sadulle ja kolme sadunkertojaa. Sadunkertojat kertovat vuorotellen (ensimmäinen alustaa, toinen kehittää huippukohdan ja kolmas vie loppuun), samalla kun muutama muu näyttelijä näyttelee pääosin mykkänä kohtausta sitä mukaa kuin kertoja sitä kertoo. Sadunkertojat saavat myös jättää lauseita auki näyttelijöille (esimerkiksi Liisa sanoo:), jolloin kyseisen Liisan täytyy itse päättää sanottavansa.
11)Myöhästelijä
Yksi näyttelijä poistuu huoneesta, sillävälin avustava näyttelijä yhdessä yleisön kanssa kehittelee tarinan siitä miksi kyseinen näyttelijä on myöhässä. Poistunut näyttelijä palaa huoneeseen selittämään selitystään: vastaanottava näyttelijä tivaa kysymyksiä avustaen 'siis heräsit mistä aamulla?' samalla kun yksi tai kaksi näyttelijää näyttelee pantomiimina takana yleisön kanssa laadittua selitystä ja poistunut näyttelijä yrittää parhaansa mukaan tulkita pantomiimista myöhästymistarinansa. Yleisö paljastaa oikeaan osuneet arvaukset hurraamalla.
12)Kysymyksiä
Kaksi näyttelijää puhuu dialogia: kumpikin saa esittää vain kysymyksiä. Se, joka ensimmäisen kerran epäonnistuu häviää pelin.
Lisäksi on monia monia monia, mutta tällä pääsee jo alkuun! Ylläolevien lajien lisäksi on totta kai myös paljon lämppäharjoituksia, -pelejä ja leikkejä ihan tuikitavallisesta formulasta samuraileikin kautta mönkkiin. Oikeastaan lämpäksi käy mikä tahansa lievää luovuutta vaativa nauruhermoja ja heittäytymistä herättävä harjoitus: voi keksiä toki myös itse.
Improvisointiharjoitukset ovat ihanan vapauttavia! Suosittelen improvisaatioharjoittelua etenkin sellaisille, jotka eivät siitä ensikuulemalta innostu vedoten tekosyihin 'en minä osaa', 'en minä uskalla' tai 'entä jos muut nauravat minulle'. Improharkoissa nauretaan valtavasti: itselle ja muille muiden kanssa; tärkeintä on päästää irti ja kokeilla millaisia assosiaatioita omat aivot tuottavatkaan vapaaksi päästyään. Muutaman tunnin session jälkeen olo on rento ja avoin, improtreeneissä eivät arkimurheet paljoa paina.
Uskoisin että suurin osa ylläolevista on joko mukaelmia tai suomennoksia Improv-ensyklopedian harjoituksista (http://improvencyclopedia.org/games/)!
tiistai 10. syyskuuta 2013
Haalarimerkkejä ja rumpu-oppia
Pitkästä aikaa saa taas kaivaa ompeluneulan ja -langan esiin: haalarimerkkisavotta on jälleen täällä. Koulua ei vielä montaa päivää ole ollut, mutta uusia merkkejä on kertynyt jo useampia kiitos avajaiskarnevaalien ja perinteisen Kalliokierroksen. Koen ompelemisen rasittavaksi (olen äärimmäisen huono ompelemaan), mutta minähän en merkkejäni liimaamaan rupea. Sopivalla porukalla ompelu on parhaimmillaan jopa ihan siedettävää hommaa!
![]() |
Perheenlisäystä |
Pieni tarina liittyeen vasemman alakulman merkkiin: ostin sen nyt kesällä Portugalista. Paikallisilla yliopisto-opiskelijoilla on tapana käyttää koulukaapua ja -pukua haalareiden sijaan - tämän viitan sisälle sitten ommellaan muutamia (hyvin rajoitettu määrä) viittamerkkejä. Coimbrassa oli ns. 'viittamerkkikauppa', jossa myytiin näitä koulupukuja kaapuineen, viitan sisään ommeltavia merkkejä sekä muuta tilpehööriä eri tiedekuntien väreissä. Jännittävä perinne!
![]() |
Oma haalari paras haalari |
Maanantaina oli elämäni ensimmäiset capoeiraharjoitukset: ensin tunnin verran musisointia ja rytmiharjoituksia, sitten kaksi tuntia itse liikuntaa. Mahtavin laji ikinä! Liikunta-osuus koostui hyvin pitkälle erilaisista liikesarjoista eri tasoissa, useimmiten polvet koukussa ja usein käsien varassa.Tarkoitus on myös harjoitella soittamaan ja laulamaan itse jonkin verran musiikkeja ja rytmejä pelaajia varten - sekä tietenkin opetella itse pelin perusteet nyt syyslukukauden aikana. Tänään sattuu joka paikkaan, oli siis varsin tehokasta!
Berimbau: capoeirasoitin jota soitetaan ohuella kepillä |
Tärkeää capoeirassa on yhteisöllisyys ja yhdessä hyvässä hengessä tekeminen, juuri tähän ehkä ihastuin eniten - mokaamisella ei ole mitään väliä ja kaikki ovat samassa veneessä pelaamassa. Lajiin kuuluu totta kai myös paljon hienoja temppuja, väistöjä, potkuja ja pyörähdyksiä; ei malttaisi millään odottaa että kerkeää oppia lisää. Ehkä oppisin capoeiran myötä vihdoinkin myös seisomaan käsilläni, tähän en ole syystä tai toisesta koskaan kyennyt harjoituksen puutteesta riippumatta.
sunnuntai 8. syyskuuta 2013
Arkivinkkejä
Mielestäni erittäin olennainen osa todellisuutta on todellisuudelta pakeneminen.
1) Kirjat
Hyvä kirja imee mukanaan, kadottaa ajantajun ja tuo parhaimmillaan jännittävän seikkailun toiseen maailmaan useammaksi päiväksi. Parhaista kirjoista saa uusia ystäviä, joiden murheita suree ja iloja iloitsee kuin omia läheisiään. Uskon, että omat kirjansa löytää parhaiten vain kokeilemalla - edellämainittu ei todellakaan päde joka ainoaan eikä edes joka kolmanteen kirjaan joka käteen tarttuu (ainakaan vielä en ole kokenut tippaakaan sympatiaa esimerkiksi Duodecimin Psykiatriaa kohtaan). Suosittelen kokeilemaan myös kaunokirjallisuuden klassikkoteoksia kevyiden romaanien lisäksi! Reilikirjana palveli To Kill A Mockingbird - äärimmäisen hieno teos.
2) Videopelit
Erityisesti fantasiaroolipelit! Oi Final Fantasyt, nuo lapsuuteni (myös nykyisyyden) kasvattajat jotka saivat unelmoimaan omasta chocobosta tai näkemään unia cura-loitsuista. Oi vanhat snes-emulaattorilla tuskaisesti hakatut Seiken Densetsut ja Zeldat, ilman teitä en ehkä olisi jaksanut tankata englannin epäsäännöllisiä verbejä läheskään niin paljon kun jaksoin. Teiltä opin paljon elämästä, ystävyydestä ja rohkeudesta - ehkä se aika oli jostain muualta pois mutta itse en olisi sitä mieluummin muualla viettänyt.
3) Luominen
Kirjoittaminen, maalaaminen, muovailu, laulaminen, tanssiminen. En edes yritä laatia täyttä listaa, koska se on käytännössä mahdotonta - mikä tahansa missä unohtaa mikä päivä tänään on tai mitä oikeasti piti sinä päivänä tehdä. On suuri riemu tuoda maailmaan, jotain mitä siinä ei vielä ollut eikä tule koskaan juuri siinä muodossa uudestaan olemaan - vaikka ei mitään osaisikaan.
4) Sarjat
Olipa sitten kyseessä Greyn Anatomia, Mentalist, House, Game of Thrones, Sinkkuelämää tai Fullmetal Alchemist: etenkin kokonaisia tuotantokausia kerralla katsomalla hävittää hyvin nopeasti käsityksensä kellosta tai arkipäivän murheista. Mahdoton on taas mahdollista, rakkaus todellista ja ihmiskohtalot huikean värisyttäviä. Olen aina pitänyt etenkin sarjojen musiikeista - jossain myöhemmin uudelleen kuultu kappale saattaa herättää vahvojakin muistoja pitkänkin ajan kuluttua sen katsomisesta.